Aib Orang Diselindung, Aib Sendiri Disorok.




Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Aib Orang Diselindung,
Aib Sendiri Disorok.

Berkenaan tajuk kita hari ini,tentnag aib orang.Zaman sekarang ni terlampau banyak medium-medium yang boleh digunakan untuk menyebarkan aib orang lain. Kalau zaman dahulu penyebaran aib hanyalah melalui mulut ke mulut.Tapi zaman sudah berubah,makanya perlulah untuk menyebarkan aib orang lain di medium baru.
Apa perasaan apabila anda diaibkan orang lain??
Kalau bagi angah sendiri,sudah tentunya angah rasa marah yang teramat-amat.Dan satu lagi rasa malu,sebab sesuatu yang mengaibkan hanya digelar aib jika ia benar-benar memalukan bagi diri seseorang.
Pernah Diaibkan??
Angah masih teringat apabila angah diaibkan depan rakan-rakan dan cikgu tentang sesuatu yang memang angah sangat malu.Kejadian ketika angah masih di sekolah rendah.Angah pun dah lupa hal apa,tapi memang mengaibkan.Ia ibarat memberitahu satu dunia tentang rahsia kita.
Tak perlu untuk sebarkan aib orang!!

Bagi angah,tak payah kut,nak sebarkan aib orang.Tak perlu!.Sebab kadang-kadang kita akan rasa happy setelah mengaibkan orang,mana tahu suatu hari nanti,masa kita pula diaibkan orang lain.Allah S.W.T Maha Berkuasa untuk melakukan apa-apa pun.
Sekian. 

10 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. tak perlu buka aib orang dan tak perlu buka aib sendiri...

    ReplyDelete
  2. rasanya tak perlu la kot nak aibkan org lain..

    ReplyDelete
  3. Saat ini, cakap pada diri..aku harus tetapkan hati " aku tidak akan berkata kata mengenai hal orang lain lagi ". :)

    ReplyDelete
  4. Rasa puas@lega gamaknya bila tersebar dari kita pencetusnya..huh hebatkan..; nilah sikap orang yang tak sedar diri..fikir suka dalam derita orang lain.

    ReplyDelete
  5. moga kita si jauhkan dari sifat seperti suka menyebar aib org...

    ReplyDelete
  6. sangat kecewa, justeru jangan sesekali kita cuba untuk menjatuhkan dan mengaibkan seseorang

    ReplyDelete
  7. Pernah diaibakan orang dan sejak itu aku takkan pernah kawan dengan orang macam itu. Tak pernah aku mengaibkan orang walaupun dia melakukan dosa paling besar!.

    ReplyDelete
  8. lebih mudah cari musuh daripada cari teman. semoga jangan sampai kita membuka tabir aib orang lain, dosanya besar

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post