Permainan Tradisional : Semakin Pupus.



Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Masihkah anda ingat dengan permainan-permainan tradisional seperti Congkak,Batu Seremban,Lubang Tikus,Tuju Tin,Teng Teng dan sebagainya??
Zaman cepat sangat berubah arah.Kalau sebelum ini,kanak-kanak remaja pastinya akan tahu permainan tradisional ini,tetapi zaman sekarang mereka sudah tidak tahu.Apakah penyebabnya?
  • Gadjet-gadjet yang lebih menarik perhatian.
  • Lambakan GAME internet membuat mereka berminat dan ketagih.
  • Tiada sebarang hebahan ataupun event yang mempopularkan permainan tradisional.

Masihkah anda ingat akan permainan-permainan di bawah?

Permainan Tuju Tin


Permainan Lubang Tikus

Permainan Teng Teng

Permainan Batu Seremban

Permainan Congkak


Permainan Jan Jan Jala Itik

Sejujurnya,angah masih ingat lagi semua permainan ini.Mungkin kalau dimainkan pada masa sekarang angah akan dianggap kuno atau pelik.Tapi sememangnya itulah permainan tradisional melayu yang perlu kita jaga dan simpan supaya ianya terus dimainkan oleh kanak-kanak kita.
Apablia menularnya permainan games internet,telefon mudah alih android,permainan seperti di atas semakin dipinggirkan.Malah,mereka bermain permainan yang langsung tidak bermanfaat kepada diri mereka.Sekurang-kurangnya,permainan tradisional ini mampu menyihatkan badan kerana ia memerlukan aktiviti yang mengeluarkan peluh,sebaliknya pula dengan Games internet dan sebagainya.Mereka hanya perlu duduk di satu tempat dan yang bergerak hanyalah jari-jemari mereka sahaja.
Bagaimana dengan pendapat anda??

Jom kongsikan dengan DJH. 

11 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. setuju, mereka tidak mahu main lagi sudah benda2 nie.

    ReplyDelete
  2. suka dengan permainan tradisional nie...budak2 sekarang dah tak wujudnya permainan nie...

    ReplyDelete
  3. Msih ingt dan insha Allah akn diperturunkn kpd ank2 nnt wpun zmn dh moden..

    ReplyDelete
  4. rindu pulak dengan permainan tradisional ni..dah lama tak main..Budak sekarang ni, tak main kat luar rumah..tapi, berkurung je dalam rumah. Main game kat gadjet je..Dah semakin pupus permainan tradisional ni..

    ReplyDelete
  5. semua permainan di atas kita selalu main time keci2 dulu

    ReplyDelete
  6. makin dilupakan. rindu nak main galah panjang.

    ReplyDelete
  7. mungkin disebabkan ibu bapa takut untuk membiarkan anak2 mereka di luar rumah yang tidak selamat dengan banyak ke2 penculikkan, maka para ibu bapa memberikan permainan video dan gadget agar anak2 duduk di rumah dan selamat

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post