Terlalu Bertolak Ansur...


Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Anda sudah baca entry Sinar Harian yang angah baca? Ia dikarang oleh Dr Ridhuan Tee Abdullah.Artikel itu berkenaan betapa rendahnya maruah orang melayu.Mungkin entry kali ini agak racist sedikit kerana melibatkan orang melayu.Tapi rasanya,kalau tak mahu baca,boleh dibenarkan untuk tutup blog ini.
Punca Sebenar??

Apa yang kita boleh tengok adalah apabila kes berkenaan guru muallaf yang dipaksa membuka tudung.Pengakhirannya,pengetua sekolah terbabit meminta maaf,dan berkata "“Saya harap isu ini selesai dan dapatlah kita semua hidup dalam harmoni, sesuai dengan slogan 1Malaysia” Senangnya hidup di Malaysia kan??

Apabila orang Islam sendiri kononnya melakukan kesalah seperti membiarkan murid bukan islam makan di "Tandas." Pelbagai tuduhan dibuat,sehinggakan kehidupan guru besar itu terganggu.Tiada ruang untuknya memberi penjelasan.
Mana Pemimpin kita??

Mana pemimpin orang Islam??Mana mereka-mereka yang sibuk memperjuangkan Islam kononnya,padahal semata-mata berlandaskan politik.Mungkin orang bukan Islam masih perlu diberikan penjelasan tentang agama Islam??
Kesimpulannya

Jangan sampai suatu hari nanti,orang bukan Islam sanggup berbunuhan sesama masing-masing.Kerana apa? Fikir-fikirkan.
Suka dengan kata-kata Dr Ridhuan Tee di dalam artikel tersebut.
"Lebih menjengkelkan lagi, ketika isu ini dibangkitkan, kita diminta sabar, siasat dahulu, jangan bertindak terburu-buru, perlu berhikmah dan bermacam-macam alasan. Inilah sifat orang Melayu, terlalu bertolak ansur, sehingga ditolak beransur-ansur." 
 


4 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Assalamualaikum angah.. hmm pasrah je baca berita tu Y____Y

    ReplyDelete
  2. Mendalam kata2 RT... "Inilah sifat Melayu, terlalu bertolak ansur sehingga ditolak beransur-ansur"
    Wajar kita renungi dan segera bertindak...

    ReplyDelete
  3. "Lebih menjengkelkan lagi, ketika isu ini dibangkitkan, kita diminta sabar, siasat dahulu, jangan bertindak terburu-buru, perlu berhikmah dan bermacam-macam alasan. Inilah sifat orang Melayu, terlalu bertolak ansur, sehingga ditolak beransur-ansur." - mendalam maksud tu..

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post