Memperlekehkan Tempat Belajar Orang Lain..


Assalamualaikum dan salam sejahtera.



"UiTM tak bagus la,better kau pegi sambung study kat tempat lain."
"Apa barang form 6 weyh,low class la form 6,better sambung yg lain."
"IPTS tak laku la,orang dah tak tgok lepasan IPTS!" 

This is apa yang angah boleh nampak di hari ini. Masing-masing ingin menegakkan bahawa belajar di Universiti terkenal adalah yang sewajibnya untuk semua pelajar di Malaysia.Universiti atau form 6 adalah sangat teruk bagi sesiapa sahaja.
Well,ini adalah pemikiran yang sememangnya SALAH dan amat BODOH. Kenapa nak membezakan tempat belajar manusia?Angah rasa kalau nak belajar mana-mana tempat pun boleh.
Tak semestinya bila kita masuk UiTM misalnya,kita tidak boleh berjaya? Mungkin ramai yang dengar graduan UiTM tak laku di luar,tetapi anda tak tahu tentang graduan UiTM yang benar-benar berjaya.

Sama juga dengan FORM 6,kadang-kadang ada orang yang SPM dapat result teruk,lepas tu sambung form 6,and then bila degree masuk kos yang hebat-hebat belaka.Itu semua adalah atas usaha diri sendiri.
IPTS pula,memanglah ianya swasta,tapi bagi angah tak salah kalau kita pergi IPTS,selagi tempat tu tak menjadikan seseorang itu lagi teruk,why not?? Kenapa nak sangat biarkan semua orang hanya pergi IPTA atau tempat-tempat lain semata-mata??
Rezeki setiap orang dimana-mana,dan angah paling tak suka bila ada orang yang memperlekehkan kos-kos atau universiti lain. Ini adalah paling Bodoh seseorang itu boleh lakukan.  
Kalau universiti itu hebat dan gah mana sekalipun,kalau individu itu sendiri tak reti nak jaga diri,tak reti cari kawan yang baik,dan segala lagi,individu itu boleh je menjadi teruk di situ. Pokok pangkalnya adalah diri sendiri,selagi pandai jaga diri,di mana-mana pun boleh berjaya. Ingat Tuhan,ingat ibu bapa,selagi itu kita boleh berjaya.
 Sekian.
Luahan Hati

14 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Uni ni teruk, Uni tu lagi elok.. well benda tu x sepatutnya jadi.. Masing2 study dngn kursus/program yg berbeza.. Mngkn Uni dia bagus dlm Education and else. It depends.. Yg penting, individu tu sendiri, study elok2 utk future masing2 :)

    ReplyDelete
  2. syira form 6..and bangga jd pelajar form 6:) blja mne pun sama,asalkan diri kita nak cari ilmu :) kalau tempat blja bagus tp diri kita tak bagus, tak de nilai :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka ayat anda "kalau tempat blja bagus tp diri kita tak bagus, tak de nilai"

      Delete
  3. apa yg penting, pastikan course yg kita study tu dpt accreditation. n make sure kita grad with flying colors. cause in the end, our attitude towards our studies n our social skills that matters n will shape our future.

    ReplyDelete
  4. Yupp, setuju! =)

    Sangat tidak suka dengan pemikiran sedemikian. Harusnya bagi sokongan dan dorongan kepada semua pelajar nie. Bukan hanya komen yang buruk-buruk.

    IPTA, IPTS, IPMa mahupun Form 6 semuanyalah hanyalah medium. Terpulang kepada diri pelajar jugak untuk amalkan segala ilmu yang dia belajar tue.

    ReplyDelete
  5. semua tu adalah subjektif... dapatkan dulu gulungan idaman.. pastu further study lah... pilihje U mana nak pi.. Tapi cadangan jagn pi form 6, sebab anda masih tertakluk kepada suasana sekolah...

    ReplyDelete
  6. Setuju.. kesemua tu bergantung pada pilihan diri sendiri, mana yang mendatangkan kebaikan kelak.. :)

    Even belajar dekat IPTA/IPTS dan sebagainya, yang penting ilmu untuk dipakai kemudian hari..

    Seperti yang dikatakan sahabat di atas, saya memang setuju..
    Yang buruk tu datang dari sikap segelintir pelajar, jadi kenapa perlu pandang perkara negatif, betul tak? :)

    Nice sharing..

    ReplyDelete
  7. Selalunya orang2 macam ni buat rumusan terlalu singkat tanpa ada fakta kukuh. Sebenarnya yang penting ilmu tu diamalkan kemudian nnt. Tak guna kalau masuk top universiti or kolej, belaja ntah kemana dan ilmu pun tak dapat diserap,

    ReplyDelete
  8. terbaik!!!!!

    tempat belajar memang bukan jaminan kecemerlangan kerjaya dik. Cuma platform saja. yg penting mcm mana nak menjalani langsungan hidup selepas alam belajar ni.. :D

    good!!

    sabdapelangi.blogspot.com

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post