Duit dicalit dakwat jika curi dari mesin ATM


Assalamualaikum dan salam sejahtera



KUALA LUMPUR - Bank Negara Malaysia (BNM) dengan kerjasama Persatuan Bank-bank di Malaysia (ABM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM), hari ini memperkenal teknologi 'kesan dakwat' bagi menangani insiden mencuri yang membabitkan mesin teler automatik (ATM).

Teknologi yang dibangunkan oleh syarikat Perancis, Oberthur Cash Protection, itu akan mengeluarkan dakwat yang tidak dapat dipadamkan, dan mengotorkan wang kertas di semua sudut, jika berlaku cubaan untuk membega ATM.
    
Timbalan Gabenor BNM, Datuk Muhammad Ibrahim berkata, wang kertas yang tercemar itu akan hilang tender sahnya, sekali gus tidak boleh dimasukkan semula ke dalam edaran.

"Bagi memastikan inisiatif ini berkesan, orang ramai mesti menjalankan tugas
sivik masing-masing dengan sentiasa berjaga-jaga ketika menerima mata wang yang sudah tercemar, yang kemungkinan besar wang curi.
    
"Wang kertas yang dicemari dakwat itu tidak boleh dicuci dan perlu dipulangkan kepada bank pusat untuk penggantian," katanya dalam ucapan pada pelancaran 'My Ringgit' di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi ABM yang juga Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif
Kumpulan Maybank, Datuk Abdul Farid Alias serta Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM Datuk Seri Mortadza Nazarene.
    
Pengarah Jualan dan Operasi Oberthur Cash Protection, Eric Hauw, berkata teknologi itu dibangunkan 10 tahun lepas dan digunakan oleh 25 hingga 30 negara di Eropah Barat, Amerika Latin dan Afrika sejak lima tahun lepas.
    
"Malaysia menjadi negara pertama di Asia Tenggara menggunakan teknologi ini dan kami berharap negara ini mencatat kadar kejayaan yang sama seperti negara lain yang telah menggunakannya," katanya.
    
Hauw berkata, kos memasang sistem itu kira-kira 30 peratus tambahan bagi setiap ATM.

BNM juga melancarkan aplikasi baharu telefon pintar 'My Ringgit', perkakasan pendidikan interaktif untuk mempelajari dan meneroka teknologi mata wang Malaysia. - Bernama

Sumber : Sinar Harian

4 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post