Misteri : Ayam dijangkit penyakit misteri

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Sumber : Sinar Harian



AYER KEROH – Tiada kes ternakan ayam dijangkiti penyakit misteri dilaporkan di negeri ini yang menjadi viral di laman sosial Facebook, baru-baru ini.
Ketua Bahagian Kesihatan Jabatan Perkhidmatan Veterinar negeri, Dr Zanariah Ahmad Patana turut menafikan kejadian berkenaan berlaku di negeri ini dan pihaknya tidak pernah menerima laporan mengenai perkara itu.
Menurut Zanariah, pihaknya juga maklum mengenai penyebaran maklumat ayam dijangkiti virus di laman sosial Facebook, baru-baru ini.
“Pihak jabatan tidak menerima laporan berkaitan penyebaran maklumat ini. Bagaimanapun sekiranya pengusaha tidak mengikut prosedur penjagaan dan penyembelihan, ia juga boleh menyebabkan daging berbintik-bintik,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Terdahulu, satu dakwaan dalam Facebook pada 16 Mac lalu menyebut orang ramai dinasihatkan tidak membeli dan makan ayam dalam tempoh seminggu dua ini kerana ditakuti boleh dijangkiti virus yang tidak diketahui.
“Awas! Jangan beli atau makan ayam di mana-mana. Baru saja menerima mesej dari salah seorang kakitangan syarikat pemprosesan ayam yang memaklumkan tentang ayam yang dipotong oleh mereka dijangkiti penyakit misteri.
Jadi, elakkan dari membeli/makan ayam untuk seminggu dua ini. Sebarkan mesej ini!,” dakwa individu berkenaan dalam laman Facebooknya.
Pemilik akaun itu turut mendakwa, orang ramai yang termakan ayam dijangkiti penyakit misteri itu juga telah dijangkiti bintik-bintik merah di bahagian muka, badan dan tapak tangan.

Sekian 

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post