Konsert Satu Suara Vol. 2 (2015)

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Konsert Satu Suara, Vol. 2 merupakan sebuah konsert persembahan residensi selama dua hari oleh penyanyi Datuk Siti Nurhaliza. Beliau diiringi oleh penyanyi Indonesia Hetty Koes Endang, dan penyanyi Singapura Datuk Ramli Sarip. Konsert itu merupakan kesinambungan daripada projek konsert beliau, Konsert Satu Suara yang diadakan pada 2010.

Tidak seperti kesinambungan konsert itu sebelum ini di mana beliau dan syarikatnya berkhidmat sebagai artis jemputan dan penganjur, Siti Nuhaliza adalah penyanyi utama untuk Konsert Satu Suara, Vol. 2. Walaupun konsert ini berkhidmat sebagai gantian untuk sebuah teater muzikal lapan hari mengenai hidupnya yang telah ditangguhkan, ia merupakan satu kejayaan. Tiket yang dijual sehari sebelum konsert itu, Siti dan artis jemputannya menyokong beliau menerima ulasan positif dari pengkritik untuk vokal dan gaya persembahan mereka.

Pada Disember 2015, dengan kehadiran seramai 2500 orang, konsert yang diadakan selama dua malam itu telah diiktiraf sebagai konsert keluaran tempatan dengan kutipan tertinggi di Istana Budaya apabila ia meraih lebih daripada RM 650,000 daripada jualan tiket sahaja.

.............................................................................................

Latar Belakang



Konsert Satu Suara, Vol. 2 telah diumumkan pada bulan Oktober 2015 dan diadakan pada November 2015. Ia adalah pelan kontingensi Siti kerana teater "bio-muzik" dirancang lapan hari itu mengenai hidupnya, yang telah ditangguhkan Berita penangguhan itu terungkap pada September 2015 apabila Siti telah ditanya mengenai kemajuan dalam satu temu bual.  Pada 5 Oktober, beliau mengadakan sidang akhbar di Istana Budaya untuk mengumumkan berita Konsert Satu Suara, Vol. 2, konsert dua hari beliau dengan Hetty Koes Endang dan Ramli Sarip yang akan diadakan pada 7 dan 8 November di Istana Budaya. Memetik kekurangan penajaan dan kekangan kewangan,  dia menyatakan bahawa kedua-dua hari konsert telah dirancang untuk mengambil tempat sebagai tanda penggantian pada hari yang sama dan tempat yang diberikan kosong di penangguhan teater asalnya dirancang. Beliau mengulas mengenai situasi:"Sejujurnya tidaklah terlalu terkilan apabila rancangan awal tidak menjadi. Ini kerana pihak kami sudah mencuba sehingga hujung September namun keadaan masih tidak berpihak kepada kami. Apa yang pasti ada hikmah di sebalik semua ni. Mungkin saya akan lebih bersedia untuk konsert muzikal itu nanti." 

Apabila menyedari bahawa Siti dan syarikat beliau terpaksa membatalkan teater pada bulan September, Siti hanya mempunyai dua bulan untuk menjadualkan semula persembahan lain untuk mengisi tarikh kosong dan tempat. Walaupun konsert itu pada mulanya rancangan luar jangka,  Hetty dan Ramli bersetuju untuk mengadakan persembahan dengan Siti untuk konsert dua hari selepas dia telah datang dengan konsep tunggal, berikutan panggilan telefon kepada setiap daripada mereka. Pada mengapa Hetty telah dipilih sebagai salah seorang artis jemputan, Siti menjelaskan "Saya sentiasa mengagumi Hetty. Malah, saya membesar menghargai muzik beliau dan saya masih jatuh di bawah musim suara malaikat dan penuh perasaan beliau. [...] Mendapatkan beliau untuk menyertai saya di pentas untuk kali pertama adalah impian yang menjadi kenyataan dan saya begitu sabar untuk hari besar kami." Bagi Ramli, Siti berkata, "Dia adalah penyanyi rock yang terbaik kita dan muzik beliau penuh dengan kasih sayang, semangat, dan jiwa. Ia sentiasa satu penghormatan untuk bekerjasama dengan beliau kerana kami suka muzik yang besar dari hati."  Menurut Siti, kedua-dua bintang tetamu, yang beliau menganggap legenda, telah pilihan yang tepat memandangkan hakikat bahawa vokal dan gaya persembahan mereka masih "mengenai hal," walaupun mereka berdua lebih lima puluh tahun.  Persediaan untuk konsert itu juga termasuk pertemuan antara tiga daripada mereka. Dalam memilih lagu-lagu yang sesuai untuk dipersembahkan, Nurhaliza pertama terpaksa membayangkan bagaimana kedua-tetamu beliau akan menyanyikan lagu-lagu yang dipilih.  Konsert ini juga merupakan kali pertama artis ini berkongsi pentas untuk konsert. 

.......................................................................

Persembahan Komersial



Konsert itu telah diumumkan pada 5 Oktober 2015, dan 80 peratus tiket habis dijual dalam tempoh kurang daripada satu bulan selepas didapati pada 9 Oktober. Disenaraikan dari RM 78 hingga RM 518, tiket adalah mula dijual secara online dari vendor tiket dalam talian AirAsiaRedTix.com. Tiket juga disediakan untuk pengguna pikap dari pelbagai vendor tiket fizikal pilihan rasmi. Datuk Juhari Shaarani, Ketua Pengarah Istana Budaya, memberi komen dalam satu wawancara bahawa "Apa sahaja yang membabitkan Siti Nurhaliza, tidak pernah gagal terutama konsertnya. Siti sememangnya masih unggul sebagai penarik khalayak. Buatlah apa sahaja konsert di IB, hasilnya memang luar biasa."

Pada akhir Disember 2015, ia telah mendedahkan bahawa dengan kehadiran 2500 orang, Konsert Satu Suara, Vol. 2 menjana lebih daripada RM 650 000 daripada jualan tiket. Konsert Satu Suara, Vol. 2 juga dinobatkan sebagai konsert keluaran tempatan dengan kutipan tertinggi di Istana Budaya bagi tahun 2015.

..........................................................................

Susunan Lagu

1. "Sendiri"
2. "Terbaik Bagimu"
3. "Hati Lebur Jadi Debu"
4. "Hadirlah Kasih"
5. "Kasih"
6. Medley Pertama
- "Bicara Manis Menghiris Kalbu"
- "Kesilapanku Keegoanmu"
7. Medley Kedua
- "Bukan Cinta Biasa"
- "Pastikan"
8. Medley Ketiga
- "Pedihnya Rasa"
- "Rindu"
9. "Kamelia"
10. Medley Keempat
- "Dialah di Hati"
- "Teratai Bunga Indah"
11. "Doa Buat Kekasih"
12. "It Takes Two"
13. "Jikalau Berkasih"
14. "Budaya"
15. Medley Kelima
- "Kuda Hitam"
- "Berdiri Bulu Romaku"
16. "Lagu Rindu"
17. "Temasya Desa Gemalai"

........................................................................................
Fesyen dan Pentas

Solekan Siti pada malam pertama konsert itu telah disediakan oleh Deqsha, manakala pada malam kedua ia telah digunakan oleh Epie Temerloh.  Almari pakaian beliau untuk kedua-dua malam telah disediakan oleh empat pereka tempatan -. Rizman Ruzaini, Ezuwan Ismail, Faizel Azraf dan Qudyn. 




Sekian

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post