Apa itu ASMR (Autonomous sensory meridian response) ?



Assalamualaikum dan salam sejahtera



Beberapa hari sebelum ini , semasa sedang asyik melihat senarai video yang ada di laman Youtube, tiba-tiba aku terlihat pada satu video yang mempunyai perkataan ASMR pada tajuknya. Jadi, aku pun bukalah video itu. Selepas itu, ada sesuatu telah terjadi pada fikiran dan tubuh badan aku.

Antara video ASMR di Youtube


Maksud di wikipedia:

 Autonomous sensory meridian response (ASMR) is a term used for an experience characterized by a static-like or tingling sensation on the skin that typically begins on the scalp and moves down the back of the neck and upper spine. It has been compared with auditory-tactile synesthesia. ASMR signifies the subjective experience of "low-grade euphoria" characterized by "a combination of positive feelings and a distinct static-like tingling sensation on the skin". It is most commonly triggered by specific auditory or visual stimuli, and less commonly by intentional attention control.

Maksud di urban dictionary :

The sole purpose of ASMR is to relax people. The ASMR community is constantly growing on Youtube. Ideally, ASMR videos are meant to give the viewer a relaxing tingle at the back of their head and/or spine. ASMR videos usually involve one or more of the following things:

• Gentle whispering 
• Relaxing hand movements 
• Smacking of the lips 
• Nail tapping/scratching on hard surfaces such as tables 
• Brushing sounds 
• Etc.



Jadi, membaca maksud di atas, adakah anda sudah faham apa itu ASMR? Bagi aku sendiri, ASMR adalah satu cara hidup manusia. Ianya membantu untuk kita berasa relaks dan merehatkan diri. Ada beberapa video ASMR yang telah aku lihat memberikan aku perasaan tenang dan memudahkan aku untuk tidur. Tetapi ada juga video ASMR yang agak keterlaluan seperti video ASMR menjilat telinga? Geli la pulakk.

Bila anda melihat atau mendengar video ASMR, anda akan rasa relaks atau geli atau naik bulu roma di bahagian telinga, di belakang kepala dan di kawasan berhampiran telinga. Untuk mempermudahkan proses itu, anda disyorkan untuk memakai headphone.

Video ASMR di Youtube


Kesimpulannya, ASMR adalah sesuatu yang baru yang memudahkan kita untuk tenangkan diri mendengar bunyi-bunyi yang meransang deria kita. Kepada mereka yang nak merasai pengalaman ini bolehlah lihat di Youtube, hanya dengar mencari video bertajuk ASMR sahaja.

Sekian.

6 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post