Cara Buat Resume Terbaik dan Lengkap



Assalamualaikum dan salam sejahtera



Zaman sekarang, semua pekerjaan memerlukan pemohon untuk memberi resume beserta cover letter sebagais alah satu cara untuk memohon kerja. Resume yang baik mampu menarik minat majikanuntuk menjadikan anda pekerja mereka. Jadi, mempunyai resume yang lengkap dan terbaik adalah satu perkara penting buat fresh graduate ataupun mereka yang masih mencari kerja.


Cara Buat Resume 

Berikut adalah beberapa tips dan langkah yang perlu anda lakukan untuk mencipta resume yang baik dan disukai majikan.

  • Sila pastikan resume anda tidak melebihi 2 muka surat.
  • Reka bentuk resume bersaiz A4 dan kemas,ringkas dan tidak mempunyai banyak warna.
  • Memilih font yang kemas dan terang.
  • Meletakkan dalam resume objektif kerja.
  • Tidak memasukkan perkara-perkara yang tidak ada kaitan dengan jawatan yang dipohon seperti hobi atau makanan kegemaran (contoh).
  • Untuk part reference, boleh guna nama ketua jabatan, penasihat akademik, supervisor FYP atau pensyarah tapi pastikan maklumkan pada mereka.



Cara Buat Resume Bergambar





Sumber : Gkerjaya



In shaa Allah , selepas ini akan dikongsikan lebih banyak perkara tentang resume, temuduga, dan cover letter untuk mereka yang sedang mencari kerja ,termasuklah fresh graduate. Selamat mencari kerja.


Sekian

7 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post