Mustafa Kemal Atartuk Disanjung Sebagai Hero di Turki! Ini Adalah Sebabnya!

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Ramai yang pernah dengar atau membaca kisah Mustafa Kemal Atarturk ini di beberapa artikel, atau kisah mengenai bagaimana dia dikatakan mayatnya tidak diterima bumi, tapi tahukah anda bahawa Mustafa Kemal Atartuk dijulang sebagai hero di muka bumi Turki? Ya, mungkin ada yang terkejut dengan informasi ini dan tak percaya, tapi mungkin dengan artikel ini anda akan memahami mengapa dan kenapa beliau dijulang sebagai hero.

Artikel kali ini akan membincangkan tentang siapa Mustafa Kamal Atartuk, dan kenapa beliau dijulang sebagai hero, sedikit berbeza berbanding kisah-kisah yang sering didengar sebelum ini.✌😎


SIAPA MUSTAFA KEMAL ATTARTUK?

Nama beliau yang sebenarnya adalah "Mustafa". Manakala "Kemal" yang maksudnya adalah "yang sempurna" (Bahasa Arab) adalah gelaran yang diberikan ketika beliau di sekolah kadet tentera, kerana beliau dianggap pintar dalam matematik dan sebagainya. "Atta-turk" pula adalah gelaran yang dianugerahkan bermaksud "Bapa Turki" atau" Bapa Orang-Orang Turki".

Selain itu, beliau turut dikurniakan gelaran “Gazi” atau dalam bahasa Arabnya “al-Ghaazi” yang bermaksud “yang memerangi” kerana perjuangan dan kecederaannya di medan perang. Beliau pernah menjadi Jeneral Tentera yang dikatakan berjaya mengusir Tentera Bersekutu, tentera Greek, Perancis dan Itali serta membuka jalan ke arah kemerdekaan Turki. Sebelum itu beliau juga pernah digelar “Pasha”, suatu gelaran kehormat ketika masih memimpin ketenteraan.

MENGHINA ATATURK ADALAH SATU JENAYAH DI TURKI


Burhanettin Bulut dari parti pembangkan di Turki, memberitahu pada Al-Jazeera :-

"Untuk kebanyakan rakyat Turki, Ataturk dan idea-ideanya adalah degup jantung kepada Republik ini." 

Apabila berada di Turki, berhati-hatilah jika hendak berbicara tentang beliau, kerana pernah tangkapan-tangkapa dibuat terhadap orang awam alim ulama, wartawan dan aktivis yang mengkritiknya. Beliau juga merupakan saut-satunya pemimpin yang sudah mati tetapi masih dilindungi oleh undang-undang di Turki.

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan sendiri pernah memenjarakan dua orang wartawan selama 6 tahun kerana mengatakan Ataturk sebagai seorang "Diktator". 

Ketika ulangtahun kematian ke-79 Ataturk, Presiden Recep Tayyip Erdogan mengatakan :

"Negara kita selamanya menghormati Mustafa. Kita tahu sangat negara kita tiada masalah dengan panggilan BAPA ORANG TURKI, yang mana ia sendiri memberikan nama itu kepada beliau. Jadi, mengapa ada perdebatan tentangnya?"

Walaupun kata-kata beliau iaiatu seorang ahli politik tidak semestinya memberikan gambaran pendirian peribadi beliau. Sememamgnya pendirian ini pada pendapat penulis adalah"modal politik" sahaja kerana mana mungkin Presiden Turki yang datang dari parti yang menentang "Kemalisme" dan sekularisme tidak menentang individu yang bertanggungjawab memulakannya. 

MENGAPA RAKYAT TURKI SANJUNG MUSTAFA KEMAL ATARTUK



Untuk melihat pada pandangan rakyat Turki, kita perlu lihat pada RASIONAL mereka dalam isu ini. Sebagaimana rakyat Malaysia menyanjungi Tunku Abdul Rahman sebagai Bapa Kemerdekaan Malaysia, begitu jugalah tanggapan rakyat Turki kepada Mustafa Kemal Ataturk

RASIONAL : MAKSUD OLEH DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA

[ alasan munasabah yg mendasari sesuatu tindakan, perbuatan, atau pegangan ]

Perlu diingatkan disini bahawa ini bukanlah untuk mengatakan bahawa dua figura ini SAMA, tetapi sebagai memberi gambaran tentang bagaimana pandangan rakyat Turki terhadap Mustafa Kemal Atartuk dan pandangan rakyat Malaysia terhadap Tunku Abdul Rahman adalah sama.

1) KEMERDEKAAN

👉TUNKU ABDUL RAHMAN adalah salah seorang pejuang negara sayap kanan. Beliau merupakan kerabat diraja Kedah yang keluar istana untuk aktif dalam bidang politik. Kalau diimbas kembali, zaman tersebut banyak parti politik Melayu yang berusaha melawan penjajah seperti PKMM, KMM, UMNO, Hizbul Muslimin dan sebagainya. Cara melawan pula ada yang berperang  dan ada yang melalui perundingan.

Setelah Tunku Abdul Rahman menang dan menjadi wakil kerajaan melalui PRU 1955, Tunku memimpim kerajaan dan membuat Rundingan London pada tahun 1956 untuk menuntu kemerdekaan dan pada tahun 1957, kemerdekaan tercapai. 

👉MUSTAFA KEMAL ATARTUK merupakan seorang Komander Perang di dalam angkatan tentera Khilafah Turki Uthmaniyyah. 1918, Turki Uthmaniyah kalah dalam Perang Dunia Perrtama dan Tentera Bersekutu (British, Perancis, Itali & Rusia) yang memenangi peperangan tersebut memecah belahkan wilayah Khilafah Turki Uthmaniyyah.

1920, Mustafa Kemal Atartuk membentuk kerajaan yang dikenali sebagai Majlis Kebangsaan Turki. Perjanjian Sevres yang membolehkan kedaulatan Turki tergadai (kerana menjadi negara taklukan barat) ditandatangani oleh wakil kesultanan Turki Uthmaniyyah di Istanbul. Mustafa Keml tidak bersetuju dengan perjanjian ini dan mempin revolusi untuk menentang penjajahan Turki.

Keajaiban berlaku apabila Mustafa Kemal berjaya tewaskan gabungan tentera barat ( Britain, Perancing, Itali, Yunani, Armenia) pada tahun 1922. Kemudian Mustafa Kemal dipilih sebagai pemimpin Turki oleh Majlis Kebangsaan Turki, manakala dia memindahkan ibu negara dari Istanbul ke Ankara. 1923, Kerajaan Turki pimpinan Mustafa Kemal menghadiri Muktamar Luzan di Switzerland dan tertubuhlah Republik Turki baharu. 3 Mac 1924, dengan rasminya terhapuslah sistem Khalifah oleh Mustafa Kemal. Rakyat Turki menganggap Mustafa Kemal sebagai hero nasionalis yang bijak kerana berjaya bebaskan negara dari dijajah tidak seperti negara Islam yang lain. 

2) POLITIK PRO BARAT

👉Pada pemerintahan TUNKU ABDUL RAHMAN, dasar luar Malaya (sebelum wujudnya Malaysia) adalah bercorak Pro-Barat Anti-Komunis memandangkan negara baru sahaj capai kemerdekaan dan ancaman dari pihak komunis masih kuat.

👉Pemerintahan MUSTAFA KEMAL ATARTUK di Turki lebih ekstrim pro barat. Mustafa Kemal mengamalkan pemerintahan bercorak Demokrasi Liberal iaitu nilai-nilai sekular yang lebih bebas dan sama rata untuk rakyatnya. Kesannya, ekonomi Turki mul mengukuh kembali setelah meleset. 

3) BUDAYA ALA BARAT

👉Satu ketika dahulu di Malaya, budaya hidup cara ala Barat merupakan sesuatu yang normal. Skarf dan skirt dipakai oleh ustazah yang mengajar agama. Isu mengenai aurat hanya mula dititikberat di zaman al-Arqam iaitu dikenali sebagai unsur " Talibanisasi" oleh masyarakat.

👉Walaupun isteri dan ibu Mustafa Kemal sendiri bertudung, tetapi majoriti masyarakat Turki pada ketika itu tidak bertudung. Bagi melambangkan masyarakat berketamadunan moden, Mustafa Kemal membawa Revolusi Fesyen di Turki. Beberapa undang-undang diperkenalkan antaranya adalah pemakaian skarf dalam urusah rasmi tidak dibernarkan, orang lelaki dilarang memakai penutup kepala berunsur keagamaan. Turki juga merupakan negara terawal di Eropah yang membenarkan wanita untuk mengundi. 

4) TULISAN

👉Penulisan orang Melayu pada zaman dahulu adalah menggunakan bahasa Melayu Klasik (manhaj Hamzah Fansuri) seperti mana yang terdapat dala kitab-kitab Turath Jawi. Kemudian, dimodekan dengan menggunakan tulisan Jawi Moden. Pada era pemerintahan Tunku Abdul Rahman pula, tulisan Jawi dihapuskan sepenuhnya dalam urusan rasmi oleh seorang ahli politik dari Kedah iaitu Khir Johari pada tahun 1966. 

👉Sebelum Islam datang ke Turki, Turki merupakan sebahagian dari wilayah Yunani dan kemudiannya Rom. Jadi, sistem tulisan yang menggunakan tulisan Latin atau Rumi lebih sesuai berbanding penggunaan huruf Arab.  Apabila memerintah Turki, Mustafa Kemal menghapuskan penggunaan tulisan Arab dan gantikan sistem huruf dan tulisan yang diciptanya sendiri. Kesannya, kadar buta hufur di Turki berjaya dikurangkan.

Mustafa Kemal juga perkenalkan Bahasa Turki Moden untuk menggantikan bahasa Turki Klasik yang banyak dipengaruhi unsur Arab dan Parsi. Azam dan Al-Quran diterjemah dan dibaca dalam bahasa Turki Moden supaya mudah difahami rakyat. Sitem pengajian tradisi seperti Turath Islami dihapuskan dan diganti dengan sistem pengajian baru.  Ini adalah kerana rakyat Turki telah lama tinggalkan cara hidup Islam dan amalkan budaya barat. Oleh itu, dasar-dasar kerajaan perlu diubah mengikut situasi semasa rakyat untuk mengejar arus pemodenan. 

Oleh itu, mengikut kepada persamaan tanggapan rakyat terhadap dua figura ini dapatlah kita simpulkan bahawa ada unsur rasional disitu. Sebagaimana rakyat Malaysia menghormati dan menyanjung Tunku Abdul Rahman, begitu jugalah rakyat Turki menyanjung Mustafa Kemal Atartuk.


APA YANG KITA BOLEH PELAJARI DARI MUSTAFA KEMAL ATARTUK?

Sebagai umat Islam, kita perlulah mengambil iktibar di sebalik apa yang berlaku dan juga peranan figura yang memainkan peranan dalam sejarah ketamadunan Islam dan dunia. Belajarlah melalui sejarah, supaya kesilapan dan kelakuan yang sama tidak berulang lagi.

Sebagai muslim, pendirian kita seharusnya jelas tentang status figura ini kerana apa yang dibawa oleh seseorang itu mewakili akidahnya dan akidah merupakan teras agama. Allah SWT menggariskan panduan yang jelas berhubung soal akidah ini dalam surah Al-Maidah ayat 51:

(Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil (atau menganggap) orang-orang Yahudi dan Nasrani sebagai penolong (atau pemimpin), sedang mereka adalah penolong/pemimpin sesama mereka. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi penolong/pemimpin, maka sesungguhnya dia termasuk dari kalangan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.)

Sekian, 

Wallahualam.

Sumber : Mustafa Kemal Attartuk | Hero Turki | Google Image

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post